تلفن سانترال

همه چیز در مورد تلفن سانترال

تلفن سانترال چیست؟

با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و اینترنت هنوز مهم ترین بخش ارتباط بین افراد مکالمه میباشد که بخش عمده آن روزانه به صورت تلفنی برقرار میگردد.

با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و اینترنت هنوز مهم ترین بخش ارتباط بین افراد مکالمه میباشد که بخش عمده آن روزانه به صورت تلفنی برقرار میگردد، با اندکی درنگ میتوان تاثیر تلفن را در زندگی روزمره انسانها برسی نمود ، در عین حال امروزه یکی از مهمترین ارکان شرکتهای بازرگانی و خدماتی خطوط تلفنی آن مجوعه میباشد به نحوی که با اخلال در خطوط  تلفن مجموعه عملا عملکرد این شرکتها مختل میگردد . مقاله پیش رو به برسی یکی از کلیدی ترین عوامل عملکرد یک شرکت یا مجموعه به نام تلفن سانترال میپردازد .

اختراع تلفن

آقای واتسون، شما آنجا هستید؟… این نخستین جمله‌ای بود که صبح روز یکشنبه ۲۵ ژانویه ۱۹۱۵ الکساندر گراهام‌ بل با دستگاه تلفن ادا کرد تا این روز به عنوان نقطه آغاز تماس‌های صوتی راه‌ دور، در تاریخ ثبت شود. علیرغم شک و تردید و حتی استهزاء مردم ، بل با شور و حرارت به کار خود ادامه میداد. در سال 1877 او نوشت: از حالا می‌توان پیش بینی کرد که با کابلهای زیر زمینی و هوایی و با سیمهای فرعی خانه‌ها ، مغازه‌ها ، کارخانه‌ها و حتی شهرها به یکدیگر وصل خواهند شد و یک نفر در گوشه‌ای از کشور خواهد توانست با یک نفر دیگر در نقطه‌ای دور دست صحبت کند ، به طوریکه امروزه بدون استفاده از سیستم های مخابراتی دیگر زندگی آسان نخواهد بود. این اختراع ساده شامل فرستنده (میکروفن) و گیرنده (گوشی) بود که فرستنده آن  خیلی خوب کار نمی کرد. در سال ۱۸۷۷ مخترع آمریکائی ادیسون با استفاده از خواص کربن فرستنده بهتری ساخت . گیرنده بل همراه  با فرستنده کربنی ادیسون یک تلفن با کارائی خوب را تشکیل می داد .

همه چیز در مورد تلفن سانترال

در مراحل اولیه اختراع تلفن فقط ارتباط بین دو دستگاه برقرار می شد و با افزایش تعداد تلفن نیاز به برقراری  ارتباط بین دستگاههای تلفن متعدد احساس گردید لذا مکان هایی بنام مراکز تلفن ایجاد شد که به صورت دستی و به وسیله اپراتورها این ارتباط برقرار می شد.

مراکز تلفن سانترال

دستگاه تلفن سانترال یا PBX ( Pravate branch exchange) به منظور ایجاد یک شبکه خصوصی در یک مجموعه (شرکت) مورد استفاده قرار میگیرد که در آن با به اشتراک گذاشتن تعدادی از خطوط شهری امکان استفاده برای تمام داخلی ها با (تنظیم امکانات و محدودیت ها) به وجود خواهد آمد. در واقع یک دستگاه سانترال حکم یک مرکز مخابرات کوچک را خواهد داشت که در اختیار یک مجموعه قرار می گیرد.

 

در تلفنهای سانترال شما این امکان را دارید که چند خط شهری و داخلی را با یک عدد تلفن رومیزی یا تلفن بیسیم کنترل نمایید . به طور مثال در یک مجموعه که دارای ۱۰۰ نفر پرسنل است ، اگر شما به فرض ۱۵ خط شهری برای ارتباط با بیرون از سازمان داشته باشید برای استفاده تمام کارمندان از خطوط شما مجبور میباشید بر روی میز هر ۱۰۰ نفر پرسنل ، ۱۵ دستگاه تلفن بگذارید که حتی تصور چنین راه حلی نیز ممکن نمیباشد

 

پس میبایست از سوییچی استفاده نمود که این ۱۵ خط شهری را بین ۱۰۰ نفز پرسنل دفتر ما تقسیم نماید .یکی دیگر از مزایای استفاده از مراکز تلفن سانترال تماس داخلی بین پرسنل مجموعه بدون نیاز به خطوط شهری میباشد .  از دیگر مزایای این مراکز میتوان به پشتیبانی یک اپراتور از چندین خط شهری و یا امکان استفاده از اپراتور گویا (DISA) اشاره نمود . در مراکز تلفن سانترال همه چیز در کنترل ماست از امکان محدود نمودن داخلی ها در شماره گیری تا اعمال محدودیت در تماس های بیرونی با شرکت . در حال حاضر مراکز تلفن سانترال های متفاوتی با برند ها و ظرفیتهای متفاوت در خطوط شهری و داخلی در بازار موجود میباشد که بارز ترین آنها در کشور ما مراکز تلفن سانترال پاناسونیک میباشد .

انواع مراکز تلفن سانترال

مراکز تلفن سانترال آنالوگ :

نسل ابتدایی مراکز تلفن سانترال میباشد که تماما از سلکتور یا رله استفاده مینودند و در عوض امکانات محدودی را در اختیار کاربران قرار میدادند . از نقاط ضعف این مراکز میتوان به حجم بالای آن و خرابی بالا به دلیل میکانیکی بودن تجهیزات اشاره نمود .

مراکز تلفن سانترال دیجیتال :

با پیشرفت در ساخت IC های دیجیتالی هم چنین مبدل های آنالوگ به دیجیتال ایده استفاده از سوئیچ های دیجیتال  به صورت عملی در آمد و به تدریج  جایگزین سایر سیستم های سوئیچ مخابراتی گردید به طوری که امروزه در تمامی مراکز تلفن از سوئیچ های دیجیتال استفاده می‌گردد .

مراکز تلفن سانترال تحت شبکه VOIP

در این نوع از مراکز تلفن سانترال كه آخرین نسل مراكز تلفن می باشد از تکنولوژی شبکه های کامپیوتری استفاده گردیده است . در این مراكز نیاز به كابل كشی اختصاصی برای مركز تلفن نبوده و از بستر موجود شبكه كامپیوتری آن سازمان جهت ارتباطات مركز تلفن استفاده می گردد.

چه نوع تلفن سانترال بخریم:

امروزه دیگر از مراکز تلفن سانترال آنالوگ خبری نیست و تمامی مراکز از نوع دیجیتال و یا IP میباشند . قبل از اقدام به خرید مرکز تلفن سانترال شما میبایست تعداد دقیق خطوط شهری و داخلی های خود را معین نمایید . مراکز سانترال پاناسونیک که در حال حاضر پر فروشترین مراکز تلفن سانترال درکشور ما میباشند دارای ظرفیتی از 8 شماره تا 1024 شماره میباشند و بنابر تعداد داخلیها و امکانات دسته بندی میگردند .مراکز سری  TEM و TES دارای ظرفیتی از 8 خط داخلی تا 24 خط داخلی و 3 تا 8 خط شهری میباشند که اگر ظرفیت خطوط شهری و داخلی شما بیش از این تعداد میباشد ناگزیر میبایست سراغ سری بعدی تولیدات ای کمپانی یعنی سری TDA و TDE بروید . این مراکز ظرفیتی بین 8 تا 640خط شهری و 8 تا 1024 پورت داخلی را در اختیار شما قرار میدهند .این مراکز از نوع هیبراید بوده و شما میتوانید در صورت نیاز از امکانات IP نیز در این مراکز بهرمند گردید .

پاناسونیک به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه تولید و عرضه محصولات مخابراتی از پیشروان این صنعت میباشد و شرکت کامتل به عنوان نمایندگی پاناسونیک در ایران مفتخر است انواع مراکز تلفن سانترال پاناسونیک را با ظرفیتهای مختلف و امکانات بیشمار تقدیم مشتریان گرامی نماید . واحد مشاوره و فروش شرکت کامتل با بهرمندی از پرسنل کارآزموده همه روزه در خدمت شما عزیزان میباشد تا با شما همراه گریده و بهترین سیستم را با توجه به ظرفیت و امکانات درخواستی به شما ارایه نماید ، همچنین واحد نصب و راه اندازی این شرکت با استفاده از مهندسین دوره دیده آماده میباشد انواع خدمات نصب و پشتیبانی تقدیم شما هموطنان گرامی نماید .

کامتل انتخابی ایده آل در گستره ارتباطات